ریاضی (ضرب)
1- عزیزم! برای شکل زیر ضرب بنویس.(همراه با خاصیت جابجایی)
2- ضرب های زیر را با روش های خواسته شده، حل کن.
3- با نوشتن حاصل ضرب، درست بودن تساوی های زیر را بررسی کن.
(برای این تساوی ها شکل بکش.)
4- مهرداد روز دانش آموز به هر دوستش 3 شاخه گُل هدیه داد. تعداد دوستان مهرداد 9 نفر است. مهرداد چه تعداد گُل به دوستانش هدیه داد؟
5- کوروش تعداد شکلات های ظرف را شمرد. 3 تا بسته ی 7 تایی از شکلات ها گردویی و 2 تا بسته ی 7 تایی از شکلات ها بادامی بود. تعداد شکلات ها در این ظرف چندتا بود؟
ریاضی (96/11/28)
1- عزیزم! مساحت موارد خواسته شده را بدست بیاور.
- پنجره ای که هر ضلع آن 9 سانتی متر است.
- کتابی کوچکی که عرض آن 6 سانتی متر و طول آن 9 سانتی متر است.
- یک قطعه عکس 3×4
2- اندازه ی محیط مربعی 24 سانتی متر است. مساحت آن چند سانتی متر مربع است؟
3- مستطیلی 36 سانتی متر مربع است. اگر یک ضلع آن 9 سانتی متر باشد، ضلع دیگر آن چند سانتی متر است؟
حالا بگو طول آن چقدر است؟
عرض آن چقدر است؟
4- باغچه ای داریم به شکل مستطیل که عرض آن 3 متر و طول آن 6 متر است. می خواهیم دور این باغچه را نرده بکشیم. به چند متر نرده نیاز داریم؟
5- مساحت و محیط شکل زیر را بدست بیاور.
ریاضی (96/11/7)
1- عزیزم! برای شکل زیر، دو تقسیم و دو ضرب بنویس.
2- جواب تساوی های زیر را بنویس.
....... = ....... + ....... = (5×5) + (3÷18)
....... = ....... ÷ ....... = (6÷24) ÷ (6÷48)
3- تعداد 32 دانش آموز به همراه مربّی خود به اردو رفتند. می خواهیم برای آنها چادرهایی 4 نفره برپا کنیم. چند چادر لازم داریم؟
4- نجّاری یک چوب 36 سانتی متری را می خواهد به 9 قسمت تقسیم کند. هر برش این چوب چند سانتی متر خواهد شد؟
5- در جای خالی عدد مناسب بنویس.
7 = 7 ÷ ....... ....... = 9 ÷ 45
7 = ....... ÷ 63 ....... = 8 ÷ 72
ریاضی (96/10/16)
1- عزیزم! برای شکل زیر ضرب بنویس.(همراه با خاصیت جابجایی)
2- ضرب های زیر را با روش های خواسته شده، حل کن.
3- با نوشتن حاصل ضرب، درست بودن تساوی های زیر را بررسی کن.
(برای این تساوی ها شکل بکش.)
4- مهرداد روز دانش آموز به هر دوستش 3 شاخه گُل هدیه داد. تعداد دوستان مهرداد 9 نفر است. مهرداد چه تعداد گُل به دوستانش هدیه داد؟
5- کوروش تعداد شکلات های ظرف را شمرد. 3 تا بسته ی 7 تایی از شکلات ها گردویی و 2 تا بسته ی 7 تایی از شکلات ها بادامی بود. تعداد شکلات ها در این ظرف چندتا بود؟
ریاضی (96/9/25)
1- یک قطعه زمین کشاورزی را نصف کردیم. در نیمی از آن کاهو کاشتیم، نیم دیگرش را به 4 قسمت مساوی تقسیم کردیم. 2 قسمت آن را خیار کاشتیم و 1 قسمت دیگر را پیاز کاشتیم. (با رسم شکل)
..... قسمت از ..... قسمت مساوی کاهو کاشتیم؛ به صورت کسری می شود .....
..... قسمت از ..... قسمت مساوی خیار کاشتیم؛ به صورت کسری می شود .....
..... قسمت از ..... قسمت مساوی پیاز کاشتیم؛ به صورت کسری می شود .....
2- عددها را روی محور نشان بده.
3- دو ربع ساعت چه کسری از زمان را نشان می دهد. (با رسم شکل)
4- در یک کلاس 28 نفره، 11 نفر به مسابقات فوتبال، 8 نفر به مسابقات بسکتبال و 4 نفر به مسابقات والیبال اعزام شدند.
الف) چه کسری به مسابقات فوتبال اعزام شدند؟ .......
ب) چه کسری به مسابقات بسکتبال اعزام شدند؟ .......
ج) چه کسری به مسابقات والیبال اعزام شدند؟ .......
د) چه کسری از دانش آموزان در مسابقات شرکت نکردند؟ .......
5- آرماناز کتاب فارسی را دیروز مطالعه کرد. از باقی مانده ی کتاب
دیگر را امروز مطالعه کرد. (با رسم شکل)
الف) آرمان روی هم چه کسری از کتاب را مطالعه کرد؟ .......
ب) چه کسری از کتاب باقی ماند؟ .......
ریاضی (96/9/11)
1- عزیزم! شکل های زیر چه کسری را نشان می دهند؟
2- عزیزم! با استفاده از شکل زیر به پرسش ها به صورت کسر پاسخ بده.
الف) چند قسمت از شکل مقابل سبز است؟
ب) چند قسمت از شکل مقابل بنفش است؟
ج) چند قسمت از شکل مقابل رنگ نشده است؟
د) قسمت های رنگ شده و نشده چه کسری را نشان می دهد؟
3- کوروش در حوض 9 صدف پیدا کرد و آرتا 12 صدف. آرتا چه کسری از صدف های داخل حوض را پیدا کرده است؟
ریاضی (96/8/16)
1- پسرای عزیزم! جدول ارزش مکانی را کامل کنید. و عددهای بدست آمده را با رقم و حروف بنویسید.
2- گُل پسرها! اعداد زیر را با رقم و حروف بنویسید.
- هزار و پانصد:...................
- هفت هزار و هشتصد و سی و دو: ....................
- یک هزار و صد و یک: .....................
- نه هزار و دوازده: ....................
.................................... :2044
.................................... :4103
.................................... :5005
.................................... :8637
ریاضی (96/8/6)
- خط تقارن شکل های زیر را رسم کنید.
ریاضی (96/7/10)
1- پسرم! در یک ساختمان 5 طبقه با 5 واحد زندگی می کنی.
در این ساختمان چند واحد وجود دارد؟ ...........
تا طبقه ی دوم، چند واحد وجود دارد؟ ...........
در کدام طبقه تعداد واحدها به 15 می رسد؟ ...........
2- فرهاد یک مداد را به قیمت 250 تومان می خرد و آن را 275 تومان می فروشد.
او از فروش هر مداد چند تومان سود می برد؟ ...........
او از فروش 4 مداد چند تومان سود می برد؟ ...........
او چند مداد باید بفروشد تا 175 تومان سود ببرد؟ ...........
او چند مداد باید بفروشد تا بتواند از سود آنها یک مداد دیگر بخرد؟ .....
3- برای شکل زیر جمع های مختلف بنویس.
فعالیت ریاضی (96/3/1)
1- سه کارت با رقم های 1 و 3 و 7 داریم.
الف) تمام عددهای سه رقمی را که می توانید با این کارت ها بسازید، بنویسید.
..................................................................................................
ب) از بین عددهایی که ساختید بزرگترین عدد کدام است؟ ..................
ج) از بین عددهای بالا کوچکترین عدد کدام است؟ ...............
د) رقم صدگان کدام عددها از رقم یکان و دهگان بزرگتر است؟ ..................................................................................................
2- با کارت های 7 و 0 و 4، عددهای سه رقمی بسازید.
..................................................................................................
الف) چند عدد سه رقمی توانستید بسازید؟ ..............
ب) چرا عددهایی که ساختید تعدادش کمتر بود؟ ................................
ج) از بین عددهایی که ساختید، کدام عددها رقم دهگانش کمتر از رقم یکان است؟ .....................................................